60 jaar pikmeerkruiser

“Friese werf houdt al 61 jaar koers dankzij zorgvuldig modelbeleid”

INTERVIEW JACHTBOUW NEDERLAND

Pikmeerkruiser werd een iconisch motorjacht

In Grou kunnen ze goed omgaan met onderscheidende tradities. Neem het Sinterklaasfeest. Dit wordt er al eeuwen in februari gevierd, leunend op de gedenkdag van de heilige Petrus. Petrus is de katholieke patroonheilige van onder andere vissers en schippers. Zijn verjaardag vieren ze in Grou heel modernistisch, zónder ‘Swarte Pyt’. Die mocht in 2020 aan een wereldreis beginnen.

Zo’n vloeiende verbinding tussen verleden en heden heeft ook de al 61 jaar bestaande Jachtwerf De Groot in Grou gemaakt. De staalwerf is bouwer van de Pikmeerkuiser, eens een allemansboot, nu één met een status vergelijkbaar met die van duurdere automerken. Een bijzondere vaarweg.

Open Kuip

Het kan zijn dat iemand ergens protesteert als je beweert dat pake Hendrik de Groot in 1963 de uitvinder van een stalen kajuit motorjacht met open kuip is. Zijn doel: optimale waterbeleving en een groot vaar gebied. Zeker is dat zijn creatie navolging kreeg van talrijke andere werven, zeker in Friesland. In het kielzog van Hendrik zijn succes wisten de tweede generatie, Bouwe de Groot, en de derde generatie, zijn op volgende kinderen Hilde (42) en Hendrik 24 (36), het vaarconcept in de markt te houden. Dat deden ze en doen ze nog steeds op een wijze zoals autobouwers als Jaguar en Bentley dat ook doen. Ze gaan nog een stap verder, want de opdrachtgever mag op elk detail binnen de lijnen van de negen open-kuip-casco’s – Open Cockpit en Long Roof – zijn invloed uitoefenen. Aan de elegante en vloeiende lijnen, die al in lengte van jaren typisch voor een Pikmeerkruiser zijn, wordt niet gesleuteld. Als je iets groters wilt dan een 50-voeter – 14,95 meter lengte is de limiet – kun je het hogerop zoeken in modellen met een achterkajuit of met een flybridge.

 

Hout is goud

Door vergaande personalisatie, vooral in de afgelopen 25 jaar, is niet één dezelfde Pikmeerkruiser van stapel gelopen. Wat ze allemaal wél gemeen hebben, is de traditionele bouw met moderne middelen en hoogwaardige materialen, waarvan massief tropisch en Europees hardhout voor het interieur het meest in het oog springen. De prijzige planken liggen in de timmerhal, het meest bezienswaardige onderdeel van de werf, naast de jachten in aanbouw. De geur van allerlei houtsoorten is de vierde dimensie van de ambachtelijke ambiance waarin een vijftal scheepstimmermannen en –vrouwen aan de inrichting van de keurig in het gelid staande jachten werken. De opgaven zijn niet eenvoudig, gezien de rondingen en de beperkte ruimtes waarin de houtconstructies, inclusief technisch snufjes, een plaats moeten krijgen. Meubelmakers hebben het stukken makkelijker. Aan de tekeningen kun je zien dat iedere klant zijn specifieke wensen heeft en dat de timmerlieden dat leuk vinden. Geen saai seriewerk, maar exclusief handwerk.

 

 

HENDRIK EN HILDE DE GROOT

“We zijn heel transparant, niet alleen op papier, maar ook nadien”

Alle disciplines

Een rondgang door de werf leert dat op alle afdelingen een paar mensen actief zijn, maar binnen het kader van hun vakbekwaamheden nooit steeds hetzelfde doen. De familie De Groot is met vijftien medewerkers niet alleen druk met nieuwbouw, vijf à zes boten per jaar, maar ook met onderhoud, winterstalling, onderdak in een schiphuis, refit en jachtmakelaardij, uiteraard met Pikmeerkruisers als specialisatie. Je kunt je niet voorstellen dat ze ooit zonder werk komen te zitten. In hun eigen schiphuizen, aan de overzijde van het water de Rjochte Grou, liggen honderd motorjachten in 15 meter diepe boxen. De helft is een Pikmeerkruiser. Daarvan zijn er sinds 1963 bijna 600 gebouwd. Voor de in aanbouw zijnde rolstoelvriendelijke 48’ AFT Cabin, bouwnummer 587, ligt het snijpakket voor nummer 588, een 40’ Open Cockpit.

Bootbezit zonder zorgen

Klanten zijn uiteraard niet verplicht voor onderhoud en dergelijke zaken te doen met de werf, maar ze doen het in grote meerderheid wel. Directeur Hendrik de Groot jr.: “Wij nemen wat het bootbezit betreft alle zorgen weg; we maken het de klant zo makkelijk mogelijk. Hij geeft de voorkeur aan onze eigen mensen, omdat zij de boten ten voeten uit kennen. Oudere Pikmeerkruisers worden op verzoek opgewaardeerd of voor de verkoop aangeboden en moeten dan technisch perfect zijn. En er ook qua uiterlijk pico bello uitzien. Een Pikmeerkruiser is een liefhebbersboot, daar ben je trots op, die koester je. Zodoende blijven ze ook waardevast. Er is veel vraag naar. Ik zou graag nog tien gebruikte Pikmeerkruisers in bemiddeling willen hebben, maar ze zijn niet voorhanden. Eigenaren blijven er lang mee varen, soms heel lang. En waarom ook niet. Als je de boot goed onderhoudt, hoeft er eigenlijk geen einde aan zijn bestaan te komen, want een Pikmeerkruiser is traditioneel oerdegelijk gebouwd van de meest solide en duurzame materialen: staal en hout. Sommigen varen probleemloos het hele jaar. Ten tijde van de viering van het 60-jarig bestaan in 2023 kwamen de oudste bouwjaren langs.”

HENDRIK EN HILDE DE GROOT

“Een Pikmeerkruiser is een liefhebbersboot, daar ben je trots op, die koester je.”

Icoon

De Pikmeerkruiser is een iconisch schip geworden in een wereld waar vele topmerken zijn verdwenen. De Groot: “Dat is ook de reden waarom wij zeer zorgvuldig met de modelvoering omgaan, maar beslist niet stilstaan. Noem het een evolutionaire ontwikkeling, waardoor de boot steeds eigentijds is. Zo zitten we aan een special edition van de Open Cockpit-serie te denken, zonder de huidige reeks zeer succesvolle open kuipmodellen geweld aan te doen. Het zal een knipoog naar het lange bestaan van de werf worden, denk ik.” Terugblikkend kon een halve eeuw geleden Jan en alleman zich een Pikmeerkruiser veroorloven. Maar de laatste 25 jaar zijn de bouw- en materiaalprijzen zo enorm gestegen en vakmensen zo zeldzaam geworden, dat er nu andere prijskaartjes aan de reling hangen. Het ‘instapmodel’, de 38’ Open Cockpit, gaat voor vier ton te water. Voor de 50’ AFT Cabin moet minstens €800.000,- neergeteld worden. Niet zelden worden Pikmeerkruisers zo gepersonaliseerd, dat de bouwkosten riant over een miljoen euro gaan. Serieus geld, zeggen ze in Grou, maar dan heb je ook een serieuze boot: “Iets unieks.”

Transparant

De Groot: “Wij zijn en blijven nuchtere Friezen. We hebben een enorme passie voor echt vakmanschap. We zijn ook heel transparant, niet alleen op papier, in de offerte, maar ook nadien. Opdrachtgevers mogen altijd naar hun in aanbouw zijnde schip komen kijken. Ook potentiële relaties zijn altijd welkom, zónder afspraak. Dat kan hier, omdat we alles zelf doen op één locatie, waar we alles onder controle en niks te verbergen hebben. Die openheid en toegankelijkheid worden zeer gewaardeerd, helemaal door onze buitenlandse klanten. We hebben klanten in vele landen. Door politieke bewegingen in de wereld schommelt de herkomst, maar Duitse opdrachtgevers zijn thans in de meerderheid. Door deelname aan beurzen als de Hiswa te Water weten we ook het aantal Nederlandse opdrachtgevers op peil te houden. In het algemeen zijn we over de interesse in een Pikmeerkruiser zeer tevreden. Aan de toegenomen belangstelling heeft ook onze nieuwe website bijgedragen. Daarop worden alle modellen overzichtelijk en rijk geïllustreerd gepresenteerd, mét de vanafprijs. Dat vinden we ook een voorbeeld van opening van zaken geven.”

 

Levertijd

Dat volgens veel werven momenteel het proces om tot een besluit te komen, langer is geworden, beaamt De Groot. “Maar in ons geval heeft dat vooral te maken met de keuzevrijheid die we de klant bieden. En toch kunnen we vlot van wal steken als eenmaal een order geplaatst is. Thans bedraagt de levertijd twaalf tot vijftien maanden. Aan vergroting van de capaciteit denken we echter niet. Dan loop je tegen problemen aan, die wij niet willen. Nu zijn de omvang, de routing en de vele faciliteiten die we bieden, mooi in balans. Dat evenwichtige, dat siert ook ons product.”

Benieuwd naar onze modellen?

Bent u benieuwd naar de Pikmeerkruiser Open Kuip, Flybridge, Long Roof of AFT Cabin?

Bekijk onze modellen

INFORMATIE AANVRAGEN

Wij sturen u graag meer informatie toe. Vul hieronder uw naam en e-mail in zodat wij contact met u kunnen opnemen.

Nieuwe boten

"*" geeft vereiste velden aan

Welke informatie wilt u ontvangen?
Terugbelverzoek
X

PRE-OWNED

Wij sturen u graag meer informatie toe. Vul hieronder uw naam en e-mail in zodat wij contact met u kunnen opnemen.

Pre-owned

"*" geeft vereiste velden aan

Terugbelverzoek
X

SERVICE

Wij sturen u graag meer informatie toe. Vul hieronder uw naam en e-mail in zodat wij contact met u kunnen opnemen.

Service

"*" geeft vereiste velden aan

Terugbelverzoek
X

SOLLICITEREN

Solliciteren

"*" geeft vereiste velden aan

Sleep bestanden hierheen of
Max. bestandsgrootte: 256 MB.
    X

    MELD U AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

    X